Sunday, February 12, 2012

jangan menyerupai





Khutbah pada solat Jumaat yang lepas bermula dengan membaca hadis ini,

daripada Ibnu Umar: Rasulullah bersabda;

 “Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia dalam kalangan mereka”.

riwayat: Abu Daud, Ahmad bin Hanbal, Ibn Abi Syaibah, al-Bazzar

Kemudian khatib pun berhujah tentang mengenai asal usul
perayaan hari Valentine atau hari kekasih.. Tentang ianya
bermula dari negara Sepanyol dizaman pemerintahan Ratu
Isabella.. Perayaan ini berkaitan dengan perayaan
kemenangan kerajaan Kristian Sepanyol
keatas Kerajaan Islam Andalusia di kurun ke 15..

Tapi sebenarnya versi yang lebih popular adalah mengenai
seorang paderi yang dihukum bunuh oleh pemerintah Rom
sebelum Kristian bertapak disana pada  tahun 269 masihi..

Dan ada lagi beberapa versi yang agak kurang popular..

Apa yang aku ingin nyatakan disini adalah.. Walau apa pun
dan dalam apa jua keadaan, hujah yang hendak kita sampaikan 
perlulah dengan kajian dan berhujah dengan fakta yang tepat dan
betul.. Atau kalau ingin mengunakan mitos biarlah mengambil
mitos yang lebih popular..

Oleh kerana gereja Roman Katolik sendiri telah memadamkan
perayaan ini dari kelender rasmi mereka.. dan mengumumkan
hari Valentine bukan satu perayaan agama.. mengapa pulak kita
yang memandai menyatakan ianya perayaan agama kristian.

kenapa pulak aku mempertahankan perayaan yang tak berguna ini..
tanya kamu semua?

Untuk pengetahuan kamu semua yang berotak kecil.. Aku
menulis mengenai perkara ini sebab pada pendapat aku
perkara mengenai Valentine ini tidak perlu untuk dihujahkan
dimimbar Jumaat.. perkaranya sangat remeh jika dibandingkan
dengan fakta bahawa lebih 80 % umat islam pada masa ini
tidak mengerjaka Solat.

Dan ingatlah tidak solat adalah amat lebih menyerupai orang kafir
daripada menyambut hari kekasih.

Perlulah kamu orang semua tahu aku tak pernah hantar apa-apa
kepada sesiapa semasa jahil(sangat tak cool bagi seorang kutu
sambut Valentine)
atau selepas jahil(kerana solat mencegah aku dari buat demikian)
walaupun aku sudah ada isteri.

Pada pendapat aku.. Hari kekasih ini tak lebih dari suatu
acara yang melibatkan budaya barat. Dan ramai pihak yang
ingin mencapai kejayaan perniagaan daripada acara tahunan ini..
Its only business.. Ini semua orang yang cerdik tahu akan hal ini..

Ianya merupakan suatu perniagaan yang melibatkan pendapatan
global bernilai berbillion ringgit. Siapa yang mahu melepaskan
peluang dalam dunia yang bermata duitan ini..

Di dalam khutbah itu juga khatib menisytiharkan
fatwa dari Jakim yang menyatakan bahawa perayaan
hari Valentine adalah haram dan berdosa menyambutnya..

Memanglah orang-orang yang 'selok' menyambut hari kekasih ini
terdiri dari mereka-mereka yang jahil lagi bodoh.. Tapi
pernahkah kita fikir sebab apa mereka buat demikaian..

Dan dari kita mengerah tenaga membuat terjahan ke
tempat-tempat tumpuan para remaja bagi menangkap
mereka akibat menyambut hari kekasih.
Lebih baik kita kerah tenaga memikir, membuat
perancangan, memasang strategi mengajak mereka
kepada solat..
Bila seseorang itu mula solat bukan sahaja hari
kekasih mereka akan tinggalkan.. Menyambut
hari kelahiran jugak mereka akan lupakan..

Ye la.. menyambut hari kelahiran juga
budaya barat.. dan menyambutnya pun
sama seperti menyambut hari kekasih jugak..
Setahun sekali..

Menyambut kelahiran Nabi?

Entah akupun tak tahu.. Tapi yang pasti Nabi
tak pernah minta hari kelahiranya disambut..

Memanglah kata sebahagian mereka.. Memang
ianya bidaah.. Tapi bidaah hasanah..

Kata aku, tak salah buat bidaah hasanah kalau
amalan Sunnah kita telah sempurna..
Masaalahnya banyak lagi amalan Sunnah
yang kita tidak buat..

Amalan yang diberatkan kita tinggalkan.. Yang bidaah
sangat-sangat kita pertahankan..

Yang bidaah tu kita buat ala kadar dahlah dan
bila ditegur usahlah kita beriya sangat
mempertahankannya..

Walaubagaimanapun aku sukakan hadis yang
dibaca oleh khatib masa khutbah itu yang
bermaksud:

Dari Abu Hurairah, Rasulullah bersabda,
Di antara fitrah Islam ialah mengerat misai
dan memanjangkan janggut kerana sesungguhnya
orang-orang Majusi memanjangkan misai mereka
dan mengerat janggut, berbezalah kamu daripada
mereka dengan mengerat misai kamu dan
memanjangkan janggut-janggut kamu” (Ibnu Hibban)

Selepas mendengar hadis ini aku memandang keliling
dan rata-rata aku dapati ramai antara ahli jemaah
yang tiada berjanggut.. Dan yang berjanggut pun
digunting rapat.. Hadis ini bukan suatu yang jarang
kita dengar.. Tapi adakah mereka tak faham makna
"memanjangkan janggut". Aku faham sebab aku
cerdik.. Kamu?

Dan oh jangan lupa kamu yang
mengaku bermazhab Shafie.. Sila semak kembali
kitab beliau.. Didalamnya Imam Shafie ada
memberi pendapat yang memanjangkan janggut
adalah wajib dan mencukurnya adalah haram..

Atau pun kamu mahu berubah mazhab sekarang..
Boleh saja ikut Hanafi.. Yang menyatakan memanjangkan
janggut itu Sunat Muakkad dan Mencukurnya adalah
Makruh.. Tapi berapa banyak yang kamu perlu
amalkan yang makruh sebelum ianya jatuh haram?
Sekali dua bolehlah makruh.. Tapi kalau dah
hari-hari bercukur, berbulan-bulan dan bertahun-tahun.

Kamu jawaplah sendiri..

5 comments:

Aishah Nur Hakim said...

mari kita sambut cinta setiap hari abang :)

Anonymous said...

Saya suka lelaki yang panjang janggut dan selalu menyisirkan janggutnya setiap hari. Saya tidak berapa suka lelaki bermisai.

Setuju dengan pendapat Aishah.. Sambut cinta setiap hari..


-SIM-

abu yusof said...

tak habis-habis dengan cinta.. ish!ish!

Anonymous said...

Kupasan yang menarik :)

Di high school dulu, valentine's day digunakan untuk menghantar bunga dan mesej kepada kawan-kawan dan guru-guru. Not so romantic, actually.. Yang peliknya, saya mendengar hari ini dikaitkan dengan agama kristian hanya bila saya pulang ke Malaysia!

Tentang janggut.. Don't know why, but I only seem to like it on you.. ^^

-Opie

abu yusof said...

u tak tengok lagi kalau mahathir berjanggut.. hahahaha