Wednesday, January 4, 2012

aku dan politik


Aku hendak bercerita tentang politik.
Tapi aku tidak tahu apa-apa tentang
politik semasa. Aku cuma ikut-ikut apa
yang orang lain kata.
Orang kata politik tu kotor, aku pun kata
politik tu kotor. Orang kata politik begini-
begitu. Aku pun kata politik tu begini-begitu.

Ayah aku pernah bertanding dalam pilihanraya
2 kali atas tiket perikatan ditahun-tahun 60an.
Tapi masa tu aku masih kecil dan tak ingat apa-apa.
Dan aku dikhabarkan kedua-dua kalinya ayah aku
tewas. Maklumlah ayah aku bertanding dikubu
kuat Pas di Kelantan.

Aku dengar orang kata, kalau ayah aku
bertanding di negeri asal dia di Pahang, ayah
aku mesti menang. Dan boleh jadi menteri seperti
sepupu dia dan sahabat karib dia, Tan Sri Yahya
Mohd Seth dan Abdul Rahman Talib 'respectively'.

Aku dibesarkan dalam keluarga amnu. Semua
saudara mara orang amnu jugak. Sekarang ipar-
ipar aku pun amnu jugak. Salah seorang ipar aku
adalah sepupu dan orang kanan pada Datuk Shabery Cheek
(sekurang2nya ada jugak la menteri yang kenal aku)
mujur jugak Shabery tak main kroni. Kalau tidak
dunia yang datang bergolek mungkin aku tak
mampu nak tolak. Syukur.

Tapi aku tak tahu dan tak minat politik.

Dan aku dalam dilema jugak sebab kebanyakan
kawan-kawan aku penyokong Pas. Dia
orang pulak kata orang Islam wajip sokong Pas.

Tapi aku pergi jugak mengundi. Tiap kali tak pernah miss.
Aku undi partai mana? Itu rahsia!

Tapi aku percaya dan penuh yakin dengan siasah(politik
dalam bahasa arab) Rasulullah SAW.
Dan kalau dibandingkan dengan teori politik yang mahsyur iaitu
*Polituk adalah cara bagaimana hendak beroleh kuasa dan
bagaimana untuk mempertahankan kuasa yang ada..

Siasah Rasulullah sangat hebat. Bagaimana Nabi beroleh kuasa?
Dengan mengajak manusia pada Allah. Yakni dengan dakwah.
Semakin ramai manusia mendapat hidayah semakin besarlah
kuasa islam dimuka bumi ini.

Bagaimana Nabi mengekalkan kuasa?
Dengan terus berdakwah, semua umat kena berdakwah,
yang baru masuk islam juga berdakwah. Orang berjihad dalam
dakwah, Allah janji dia akan kekalkan dia dalam hidayah. Dan
dengan berdakwah hidayah akan bertambah dan tersebar.
Sehingga tercapai cita-cita Nabi untuk menyelamatkan
seluruh manusia dari azab Allah dan masuk kedalam
syurga Allah.

Amerika akan jadi negara islam. Britain akan jadi negara
islam. Perancis akan jadi islam. Jepun pun akan islam.
Hukum Allah diatas muka bumi ini dengan sendirinya
akan terbentuk.

Kawan-kawan aku kata huh! Tak boleh tu. Lambat!
kita nak sekarang.

Kalau Sahabat dan tabii dahulu dapat lakukan. Kenapa
kita hari ini tidak. Bukankah islam pernah menguasai
dua per tiga dunia.

Kerana dahulu mereka berdakwah ikut Sunnah Nabi.
Tapi sekarang kita berdakwah ikut fikir kita sendiri.

Kita umat Islam bukan dilahirkan untuk membunuh orang
kafir. Tapi kita dilahirkan untuk menjadi sumber hidayah
bagi umat manusia. Dengan berdakwah dengan hikmah dan
kasih sayang. Apa itu hikmah dalam dakwah? Hikmah adalah
anugerah Allah kepada mereka-mereka yang usaha atas dakwah.
Hikmah adalah akhlak Nabi. Hikmah adalah yakin dengan
sunnah Nabi. Hikmah adalah kefahaman
yang dianugerah Allah dalam cara terbaik menangani seseorang
individu dalam berdakwah pada setiap masa dan keadaan.

Dan ianya adalah suatu ilmu yang dipanggil ilmu laduni. Suatu
ilmu yang kamu tidak akan dapat melalui kitab atau guru-guru.
Itu ilmu kefahaman yang Allah anugerahkan pada hamba-hambanya
apabila mereka bermujahadah di bumi Allah membawa dan
menyampaikan ayat-ayat Allah.

Air dipermukaan bumi akan meruap dan naik menjadi awan,
lalu menzahirkan hujan.

Begitu juga, setiap mujahadah mereka yang berdakwah,
setiap keringat, setiap susah-payah, setiap langkah, setiap
masa yang diluangkan, setiap harta yang dibelanjakan.
Akan berkumpul dan naik kelangit lalu Allah akan tukarkan
semua itu menjadi hujan hidayah.

Dan bumi ini akan basah dengan hidayah. Jauh dan dekat.
Lambat atau cepat.

Hanya inilah politik yang aku faham dan akan cuba untuk
aku amalkan.

Dan nabi pun pernah berpesan. Jika kamu mencari suatu kebenaran
carilah dan ikutlah sesuatu jemaah yang diketuai
oleh seorang amir, yang rata-rata ahli jemaahnya mengamalkan
sunnah Nabi. Dan antara sunnah Nabi yang besar selepas dakwah
adalah solat berjemaah dimasjid. Pergilah kemasjid dimana-mana didunia
ini dan kamu akan berjumpa mereka. Hatta di israel sekalipun.

Insyaallah.

4 comments:

As said...

InsyaAllah.
Akan ada mereka yang menegakkan agamaNYa, walau di mana pun.

Ikut Quran dan sunnah insyaALlah cemerlang dunia akhirat.

abuyusof said...

Insyallah..

peti sulaiman said...

sting jawab mudah je bro. .
'jangan pekare !
he dont play 4d money. .
nor 4 respect !'

abuyusof said...

sting kata lagi..
"the mask i wear is one"