Sunday, November 13, 2011

Sukan SEAP Sukan SEA..














 saf #4|3.5'x4.5'|acrylic on canvas|2009




sebelum Sukan SEA yang pertama kali diadakan
di Kuala Lumpur 1977.. ianya dipanggil Sukan SEAP..

pada tahun 1971 Kuala Lumpur menjadi tuan rumah
Sukan SEAP.. aku masa tu berumur 8 tahun.. masih
ingat masa tu berapa terujanya aku mengikuti setiap
acara yang ditayangkan diTV hitamputih..

athlete sanjungan aku masa tu adalah
Ishtiaq Mubarak.. athlete 110m lompat pagar..
dia memenangi acaranya dengan bergaya dengan
rambut dia yang merebang mencecah bahu berside-burn
dan bermisai.. cukup hebat.. runggi dan macho..

sebaik selesai acaranya.. aku terus terjun tingkap(aku
tak pernah guna tangga untuk keluar rumah masa kanak2)
dan aku akan berlari keliling kampung sambil melompat
apa saja yang boleh lepas.. sampai melaung2kan nama
Ishtiaq Mubarak! Ishtiaq Mubarak!

ahkirnya dengan sendirinya aku menguasai teknik
berlari lompak pagar..

aku terus menguasai acara itu disekolah..
semasa menyertai acara lompat pagar ini
didarjah 6.. sedang aku jauh meninggalkan
peserta lain aku tergelincir dan terlanggar pagar
dan tersungkur.. tapi aku sempat bangun dan mengejar
peserta lain.. tapi setelah begitu hampir untuk memotong
peserta yang dihadapan sekali lagi aku tergelincir..
itulah risiko berlari kaki ayam tanpa spike..

dalam kesakitan aku cuma mampu duduk dan menangis..
dan melihat peserta lain menamatkan acara.. aku tidak
menamatkan acara itu..

tapi aku tidak pernah putus asa dengan acara
kegemaran aku ini.. aku terus berlari melompat
apa saja dimana saja..

semua keghairahan dan kegilaan aku dalam acara
ini membuahkan hasilnya.. tanpa tunjuk ajar
dari sesiapa.. tanpa latihan yang secukupnya
tapi dibantu oleh sepasang spike yang dipinjam
2 size lebih besar.. aku berjaya jadi juara Pahang
bawah 16 tahun 1979..

di tahun yang sama jugak aku diangkat sebagai
olahraga terbaik sukan sekolah kerana disamping
lompat pagar.. aku jugak dapat emas dalam
lompat tinggi dan lompat kijang.. semua yang
lompat2 aku menang..

1980 aku berada dalam ketegori bawah 20 yang
mana tinggi pagarnya adalah standard olimpik..
oleh kerana tinggi aku cuma 5'7' ketinggian
pagar itu menjadi suatu masaalah untuk
aku pergi lebih jauh.. namun begitu aku masih
favorite untuk menang acara itu di sukan
sekolah.. tapi semua yang berlaku semasa
aku di darjah 6 dulu berulang lagi.. habis semua
pagar aku langgar.. cuma kali ini aku mendapat
gangsa..

dan itu lah kali terakhir aku dengan 110m lompat
pagar.. menghampiri zaman dewasa banyak
perkara lain datang menarik minta jauh
dari olahraga..

tapi sekarang anak-anak tidak tahu pun apa itu Sukan SEA..









2 comments:

SIM said...

Dok membayangkan masa tu enche melompat pagar tu pakai seluar panjang ke seluar pendek? Haha... Sebab kalau tak silap tahun-tahun 70an tu polis pun pakai seluar pendek lagi kot?

Saya masa sekolah masuk acara lontar peluru dgn lompat jauh je.. Lontar peluru tu logik gaklah.. tengok lah saiz badan.. tapi lompat jauh tu saya pun kadang pending bila cikgu suruh saya wakil rumah..? hehe..

Anonymous said...

zaman jahiliah nak wat macamana..

ay