Monday, December 7, 2009

bilal terlaju di dunia

sekarang ada bilal baru kat masjid dikawasan perumahan ini..
tapi biasa kalau azan kedengaran sedang kita baru mula ambil
wuduk.. wuduk kita akan selesai lebih dahulu dari azan..
tapi bilal baru ni sangat laju.. azan dia akan tamat sebelum
kita selesai wuduk.. macam azan senafas sahaja..
aku rasa bilal ini ada rekod yang dia telah pecah..
mungkin bilal terlaju didunia.. mungkin jugak
dia ada amal apa-apa petua.. awek muda ke atau sbn..
jadi sejak bilal baru ni aku selalu sahaja solat masbuq..

terlanjur cerita pasal masjid ni aku ada teringat
beberapa peristiwa..

di satu masjid yang lain.. disatu kampung tempat aku tinggal
beberapa tahun yang lepas.. bilal masjid tempat itu tidak
pernah azan asar(atau sekurang2nya aku tak pernah dengar
dia azan asar).. ini kerana dia bekerja pada siangnya..
pada suatu hari buat pertama kalinya aku dengar dia azan asar..
dan berkata dalam hati aku.. dah buang tabiat ke agaknya
orang tua ni sebab kat dinding jam menunjukan pukul 3:25 petang..

dan dimasjid yang sama pada satu waktu zohor.. masa itu jemaah masjid
cuma ada 3 orang saja.. aku, haji kamal dan madi(kami bertiga
memang kawan baik).. sedang kami menunggu-nunggu kalau-kalau
pak imam akan datang.. singgah sebuah bas rombongan.. kami pun
langsung menunggu mereka supaya dapat berjemaah sekali..
selepas mereka selesai berwuduk dan sebagainya.. para ahli
rombongan terus meluru kedepan.. belum sempat hj kamal
kedepan(biasa dia jadi imam kalau imam tak ada).. ketua
mereka(agaknya) terus naik ke sejadah imam dan memberitahu
semua jemaah.. " kita sembahyang jamak taqdim, qasar dua-dua"
.. satu rampasan kuasa telah berlaku didepan mata kami..

aku, haji kamal dan madi terpinga-pinga sambil memandang
sesama kami.. kami berundur kebelakang.. duduk atas tangga
menunggu mereka habis sembahyang.. mana punya kaum ni agaknya
kami tertanya-tanya antara kami..

dan disuatu masjid yang lain pula(mengikut cerita seorang
kawan yang berjemaah disitu.. bilal masjid itu tiba-tiba
pada suatu hari buat satu perangai pelik.. yang tidak pernah
di buat oleh mana2 bilal sebelum ini.. lepas azan dia akan qamat
dan lepas qamat dia akan berundur ke belakang dan langsung
balik kerumah.. bukan sekali tapi berkali-kali.. kat rumah
dia sembahyang ke tidak wallahuaqlam.. selepas ditanya-tanya
rupa-rupanya dia sakit.. kakinya tak boleh bengkuk..
agaknya masa dia belajar dulu semasa bab sembahyang duduk,
dia tuang pergi tengok wayang hindustan shah rukh khan berlakun..

5 comments:

Pipiyapong said...

Macam mana bilal yang balik rumah tu? Dah setel?

abuyusof said...

gua pun malas nak ambik tau.. kalau kat masjid gua senanag aje.. gua kasi pelempang je sebijik..

Cahaya Kekasih said...

bilal yg azan pukul 3 tu camne uncle? sihat ke die? huhu.....

Loyer Lelaki said...

gua punya bilal, isya malam jumaat je dia off.

Anak Bumi said...

Ini bukan Bilal bin Rabah, ini bilal membawa rebah..