Sunday, July 12, 2009

200,00 di ijtimak dunia, nilai

satu sejarah tersendiri berlaku di nilai..
disatu tapak berhampiran dengan masjid
kuarters klia..
satu ijtimak besar telah berlangsung pada
9-12 hb Jul 2009..
kira-kira 150,00 rakyat malaysia dan
selebihnya dari luar negara berjumlah
seramai l/kurang 200,00 berkumpul..
bersolat, mendengar bayan(ceramah),
makan dan tidur bersama-sama didalam 10
khemah besar(800mx50m) selama 3 hari..
tujuan utama ijtimak adalah untuk
membentuk jemaah 4 bulan dan 40 hari
untuk keluar ke jalan Allah..
(klik disini untuk berita lanjut)

**********************************************
aku dan group rajawali seramai 6 orang
juga tidak ketinggalan menyertai ijtimak diatas..

antara kami yang pergi..
1 orang memang sedang aktif dalam usaha
tabligh ini.. 1 separuh aktif.. 1 sedang sejuk..
1 sedang beku dan 2 lagi hendak mencari
pengalaman pertama kali..
pergi ke ijtimak..

kami: roslan, dr ali(studio2121), abdullah jones,
amie, bert dan aku.

walaupun berlaku masaalah kekurangan air, namun..
apa yang berlaku selama 3 hari itu..
amat memberi kesan yang mendalam bagi kami..

quote:
roslan: maulana kata-solat tidak menyelesaikan
masaalah tapi Allah yang menyelesaikan melalui
solat.
bert: takde seekor lalat dan seekor nyamok pun kat sini.
amie: croc aku hilang.. tapi aku reda.
dr ali: jadilah aweng.. hehehehe.. luar biasa..
abdullah jones: .... ( setelah membentang tempat tidurnya
semasa mula-mula sampai.. aj tidak lagi
kelihatan kecuali beberapa minit sebelum
doa penutup ijtimak, sleeping-bag nya sejuk
tidak diguna )
aku: (satu soalan bermain dikepala sepanjang ijtimak berjalan)










...dimanakah abdullah jones?

7 comments:

Pyanhabib said...

dolahjon beristinjak gamaknya, ha!

Sofie Shah said...

My brother was there! ^^

Panjang ceritanya bila dia pulang ke rumah, dada penuh dengan pengalaman baru.. Wished I could have gone :)

abuyusof said...

*
betullah bib aku pun rasa dia ada masaalah istinjak ni.. lebih2 air kurang.. hehehe

*
thats the point and the beauty of it.. the men went and came back with knowledge to be shared with the women of back home.. belajar dan mengajar..

FdausAmad said...

brader abu,

gua tgk beratus bus masuk hiway bawak jemaah balik utara..
nih jadi annual event kan?

"sampaikanlah walau satu ayat.."

Najwa Aiman said...

Dia duty jadi mutakallim masa tu... eheks...

bob geldof said...

:)

Gunawan Aziz said...

Assalamu 'alaikum,

Alhamdulillah... ijtimak dah selesai.. tapi jangan lupa ijtimak mingguan di masjid bdr baru sri petaling.. mula asar hr sabtu, tangguh isyraq ahad...

Nak tahu juga, apa kisahnya en abdullah jones tu...? :-)