Wednesday, November 25, 2009


lines series #4(traveler's dream)|4'x5'|acrylic on canvas

masjid dekat rumah aku tidak sembelih lembu tahun ini..
aku dan adik beradik terpaksa mencari tempat lain untuk
membuat ibadat korban yang setahun sekali ini..
apabila ditanya bilal masjid itu dia kata ini adalah keputusan pengerusi
masjid.. alasannya dia melihat pada pelbagai hal yang tidak menyenangkan
berlaku semasa kerja sembelihan yang dilakukan tahun lepas..
macam tu pun ada..

pada pendapat aku apapun alasan kerja penyembelihan korban
tetap patut diadakan di mana-mana masjid pun.. inilah satu-satu
kemeriahan yang ada pada Hari Raya Aidil Adha.. dan inilah sedikit
kegembiraan pada mereka-mereka yang miskin terutamanya..
dan inilah tujuan ibadat korban disyariatkan.. untuk orang kurang
berkemampuan.. dahlah harga daging fresh amat mahal sekarang..

aku dengar penduduk di taman perumahan disini yang mana buat
korban seperti aku bertaburan membuat korban ditempat-tempat lain..
kalau kita tidak mahu buat korban.. janganlah susahkan orang lain
yang ingin melakukan ibadat yang mulia itu..

bukanlah yang mulia itu
darah yang memacut
dari haiwan-haiwan
yand dikorbankan
tapi tubuh yang
didalamnya mengalir
darah yang suci

selamat
menyambut
hari raya
korban
kepada para
sahabat-sahabatku
mukminin dan
mukminat

11 comments:

aishah_conteng_je said...

err..
selamat berkorban..

aishah suka pegi tengok orang sembelih kambing..
tapi tahun ni pun ayah suah nak cari lembu buat korban..

sharamli said...

salam aidiladha...
xleh tgk lembu k0rban..takut...

sharamli said...

salam aidiladha...
xleh tgk lembu k0rban..takut...

sharamli said...

salam aidiladha...
xleh tgk lembu k0rban..takut...

sharamli said...

salam aidiladha...
xleh tgk lembu k0rban..takut...

sharamli said...

salam aidiladha...
xleh tgk lembu k0rban..takut...

Cahaya Kekasih said...

uncle!!!

raya tahun ni saya tak tahu lagi kat mana....pegi rumnah sedara ke..atau dok je kat rumah mewarna..huhu

Sofie Shah said...

Masjid tak buat korban? I've never heard of that.. Paling kurang pun seekor lembu..

Ah, this year is my first time participating in a korban! ^^

But my cow is in Cambodia, and will be distributed to a poor Muslim village near Phnom Penh.. :)

abuyusof said...

aishah:
tq

sharamli:
berapa banyak mahu takut daaa..

ck:
kadang2 jumpa sedara dapat jugak melupakan stress kalau ada..

opie:
tahniah..
awak telah dapat penghayatan korban yang sebenarnya..

Cahaya Kekasih said...

yeah2!!

saya jumpa sedara mara gak raya ni...huhu...ala uncle da tau pun kan.. :P

Pyanhabib said...

selamat hari raya haji!