Friday, June 19, 2009

radio ga-ga-l









three trees| watercolor| koleksi peribadi|

apa cerita dan apa khabar radio-radio di tanah melayu..
aku dah agak lama tidak dengar radio..
aku percaya masa yang paling banyak antara kita
dengar radio adalah semasa memandu..
masa ini pun aku tidak dengar juga.. apa lagi masa dirumah..

dulu aku selalu minum petang di kedai kak kiah..
dia memang sentiasa pasang radio..
bukan pulak aku minum kat situ sebab nak dengar radio
tapi sebab karipap kak kiah sedap..
kak kiah biasanya pasang saluran radio
yang paling aku tak suka.. aku tak pasti nama salurannya..
tapi yang aku pasti radio tu banyak lagu hindustan..
dan dj dia memang pakar tentang lagu-lagu hindustan..
itu aku kagum.. dia betul buat dia punya homework..
tapi benci betul cara bongkaknya menyampaikan
pengetahuannya tentang lagu2 hindustan..
seolah-olah tiada yang lebih penting dari itu..

ada juga masa aku rasa nak dengar radio..
aku buka era.. ada lapuran trafik..
jalan sini sesak.. jalan sana merangkak..
aku tukar hotfm.. ada pendengar sedang memberi
satu pendapat..aku tak nak dengar pendapat pendengar
yang telepon radio sebab dia suka telepon radio dan
dia teruja sebab dia berjaya mengalahkan
pemanggil lain dan panggilannya berjaya
menembusi dan didengar..dia bukan telepon sebab
dia ada pendapat yang bagus untuk dikongsi..

aku tukar suria.. lagi lapuran trafik.. oi orang lepeh!
oi orang marang! oi orang gua musang! dengor sini..
kay-el sesok tau.. jalan jam merata-rata........!!
orang lepeh, orang marang, orang gua musang
perduli apa jalan KL jam.. orang KL pun dah lali..
jam ke tak jam ke mereka tetap akan tempoh..
ngabih ke beras je.. lapuran trafik dilapur
sebab ke memang tak ada benda dah nak lapur..

aku tukar sinar..lagu rock leleh..
kerana sebab lagu dia ada gitar goreng
dia kata dia rock.. kuat betul mat-mat rock bercinta yek..
goreng gitar macam hard rock.. lagu cinta
mendayu meleleh-leleh.. rock kepala hotak dia.. aku tukar
pahang fm.. propoganda dalam loghat pahang..
aku tukar muzik fm..ada lagu siti.. suara sedap..
tapi bukan selera aku.. memang aku cerewet
dengar lagu.. lagu aku tak minat aku tak dengar sampai habis..
aku tukar lagi.. lite fm.. john lennon lagu imagine..
aku dengar sampai habis..lepas tu lagu ghostbuster..
aku tukar traxx.. wah! the police.. every breath you take..
aku dengar sampai habis.. tapi sebanyak-banyak
lagu the police yang sedap-sedap, mereka bila buat keputusan
putar lagu the police mereka akan pasang lagu ini lagi dan lagi..
mujurlah lagu the police tiada yang boring..

hati ini terubat juga.. kemudian keluar pulak
lagu rap hiphop.. ceh!.. cepat-cepat aku tukar.. sakit telinga..
aku pun tutup terus radio..capai keset m nasir..
album sang pencinta.. dibeli oleh seorang sahabat
dan paksa aku bayar.. sebab m nasir aku tak kesah..
aku bayar saja..walau pun aku kecewa dengan
lagu-lagu dari album ini.. aku dengar juga sebab
hampir semua radio ditanah melayu bukan selesa aku..

bertahun-tahun ditimur tengah dan mendengar BBC..
selera aku terhadap radio menjadi terlalu tinggi
untuk dipenuhi oleh saluran radio tanah melayu..

3 comments:

bokbon said...

hehe..patutla radio ga-gal.

one love said...

pasang cd! best!

Najwa Aiman said...

Rindu suara dan style Zainal Din...