Monday, June 29, 2009

kutu tak dengar MJ

kutu tak dengar michael jackson(MJ)... itu adalah ungkapan
mereka-mereka yang mengaku diri mereka adalah kutu
pada tahun 1984.. tahun zaman kegemilagan MJ dengan album
yang diagung-agungkan Thriller keluaran pada tahun 1983..
dan sebelum majlis anugerah Grammy feb 1984..
media eletronic saban hari memutarkan
lagu MJ yang tiga itu(thriller, beat it dan billie jean) hingga
nak muntah para kutu termasuk aku..

bila keputusan grammy keluar(seperti diduga) MJ mengungguli
dengan 8 grammy.. semua ketegori yang dia dicalon menang
kecuali song of the year yang dimenangi oleh the police dengan
every breath you take.. the police adalah sebuah kumpulan
yang didengar sebahagian kecil kutu.. terubat sikit luka kutu..

sebenarnya pada tahun 1980an itu merupakan tahun zaman
peralihan muzik para kutu.. ianya bermula disekitar tahun
1978 bila musik blues diangkat oleh kutu menjadi muzik
rasmi para kutu.. mengantikan muzik rock yang dipelopori
oleh led zeppelin dan deep purple serta lain2..

dan sekitar tahun 1981 bob marley dengan muzik reggae
tiba-tiba muncul dengan lebih kutu lagi.. menyebabkan
ramai kutu meninggalkan blues dan bernaung dibawah
muzik reggae.. dan diwaktuyang sama arus baru muzik rock
muncul dengan iron maiden, ac/dc,def leppard, white snake,
rainbow dsn.. dan kutu dah menjadi berbelah bagi..
hasilnya kutu pun berpecah menjadi 3 kumpulan..
1. kekal dengan blues
2. reggae dengan gelaran rastaman
3. rock(yang menukar nama jadi mat rock)..

pada masa ini aku menjadi kutu yang berasingan dan memisahkan
diri dari taksub pada ketegori tertentu.. lalu aku memilih untuk
mendengar muzik yang tersendiri oleh artiste yang mencipta muzik
yang berlainan dengan genre mereka sendiri.. aku mula mendengar
dengan lebih matang dengan memilih bukan sahaja muzik
tapi senikata yang mendalam.. maka munculah pink floyd..
walau bukan kumpulan yang baru tapi muzik mereka adalah
terasing dari yang lain.. sebelum itu ada dire straits
yang mengabungkan muzik country, rock dan blues dengan
petikan gitar yang berbunyi hampir seperti piano..
dan the police yang mengabungkan reggae, jazz, blues dan
rock dan menghasilkan muzik yang unit dan segar sepanjang masa..

disamping itu aku terus mencari artiste yang lain untuk
diminati namun sehingga sekarang masih tiada
walaupun genesis dan yes dapat sedikit menarik hati
namun tidak dapat menandingi yang tiga disebut tadi..

perlu disebut di tanah melayu aku ada wakil yang dibanggai
iaitu m nasir dan wakil indon ebiet g ade..

beberapa tahun lepas semasa bekerja di kemaman aku terpaksa
memandu selama lebih 2 jam sehari berulang alik dari kuantan ke
kemaman.. untuk mengisi kebosanan semasa memandu
aku telah membuat satu uji kaji yang bodoh(memang tiada
yang cerdik dapat di buat semasa 2 jam dalam kereta)
tapi menarik.. aku mengkaji antara lagu-lagu kegemranku
..yang mana boleh bertahan paling lama bila didengar berulang kali..
lagi dan lagi.. kebanyakannya hanya bertahan selepas
3-4 kali ulang saja sebelum kebosanan tiba..

namun ada satu lagu yang aku tahan dengar berulang kali..
bermula dari kemaman hingga ke kuantan lebih 10 kali ulang..
tanpa rasa boring.. dan lagu itu aku angkat menjadi juara dalam
uji kaji ini.. lagu itu ialah...



so lonely - the police(Outlandos d'Amour|1978)

disini kutu mengambil kesempatan memohon berbanyak kemaafan
pada kamu MJ kerana selama ini kutu selalu menggutuk kamu
..bukan apa pun kutu cuma agak jealous kat kamu dengan
segala perhatian yang kamu dapat.. no hard feeling ok dan
kalau betul kamu dah peluk islam... al fatihah & RIP..

2 comments:

Basuh Baju said...

MJ- You're not alone...

Rahimin Idris said...

ramai kutu cakap macam tu. tapi ramai juga kutu tempat aku yang tengok video (zaman belum ada vcd) dangerous tahun90an dulu. sama macam duran-duran. apa la sangat orang cakap. tapi bila band macam infectiuos maggot dan the pilgrims cover lagu come undone di gig, sedap juga. apa-apa pun, muzik memang universal. persepsi.